Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2010

Πως προσεγγίζουμε τον Οίκο του Θεού, και την αιματωβαμμένη Αγία Τράπεζά Του.

Του π Σπυρίδωνα Ιωάννου

Αναγνώσθηκε κατά την Θεία Λειτουργία της 3ης Ιανουαρίου 2010 στην Γραμματικού     




    Σε κάθε θεία Λειτουργία ο ιερεύς καλεί τους πιστούς να συμμετάσχουν στην Τράπεζα της Ζωής μετά φόβου Θεού, πίστεως και αγάπης. Με την πρόσκληση του αυτή ο ιερεύς μας υποδεικνύει την ψυχική και σωματική προετοιμασία που πρέπει να κάνουμε για να παρακαθήσουμε στο Δείπνο του Χριστού.
Λέει ο ιερός Χρυσόστομος: «Όταν πρόκειται να προσέλθετε στη θεία αυτή και φρικτή Τράπεζα, να προσέρχεστε με φόβο και τρόμο, με συνείδηση καθαρή, με νηστεία και προσευχή, χωρίς να θορυβείτε και να ποδοπατάτε και να σπρώχνετε τους διπλανούς σας. Γιατί αυτή η αταξία είναι δείγμα της πιο μεγάλης παραφροσύνης και περιφρονήσεως των αγίων Μυστηρίων. Γι’ αυτό επιφέρει κόλαση και τιμωρία σε όσους τα κάνουν αυτά». Η θεία Κοινωνία, συνεχίζει ο άγιος Ιωάννης, «είναι φάρμακο σωτήριο των τραυμάτων μας, είναι πλούτος αιώνιος, πρόξενος της Βασιλείας των ουρανών. Ας αισθανθούμε, λοιπόν, φρίκη όταν πλησιάζουμε να κοινωνήσουμε... Ας δακρύσουμε και ας πενθήσουμε για τις αμαρτίες που κάναμε... Και αφού καθαρίσουμε τον εαυτό μας, ας πλησιάσουμε να κοινωνήσουμε με την ησυχία και ευταξία που αρμόζει, γιατί πλησιάζουμε τον Βασιλέα των ουρανών. Και αφού δεχθούμε την άμωμη και αγία θυσία — δηλαδή το άγιο Σώμα και Αίμα του Χριστού — ας την καταφιλήσουμε, ας την αγκαλιάσουμε με τα μάτια μας, ας γεμίσουμε με θέρμη πνευματική την διάνοια μας ώστε η σύναξη μας στον Ναό να μην γίνεται αιτία κατακρίσεως και καταδίκης, αλλά να μας οδηγεί στην σωφροσύνη της ψυχής μας, στην αγάπη, στην αρετή, στην συμφιλίωση προς τον Θεό, στην σταθερή ειρήνη. Να γίνεται η σύναξη μας θεμέλιο μυρίων αγαθών, ώστε και τους εαυτούς μας να αγιάσουμε και τους πλησίον μας να στερεώσουμε στην πίστη».

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
 για να περιοριστεί στο ελάχιστο το ασεβές φαινόμενο χρειάζεται ενημέρωση

1. Στάση μέσα στο Ναό

• Πριν μπώ στο ναό Προετοιμάζομαι πνευματικά και ψυχολογικά
Μπαίνουμε με ευλάβεια και συντριβή καρδίας, κάνουμε το σταυρό μας ανάβουμε ένα κεράκι και πάμε στη θέση που θέλουμε χωρίς να μετακινούμε τις καρέκλες όπου βολεύει τον καθέναν. Δεν μπαίνουμε σε έναν κινηματογράφο ή σε θέατρο, αλλά στο σπίτι του Θεού, εκεί που θυσιάζεται κάθε Κυριακή για κάθε ψυχή, εις ίασιν ψυχής τε και σώματος

• Δεν μιλάμε όταν μπάινουμε στο ναο
• Δεν πιάνουμε συζήτηση να μάθουμε τα νέα της γειτόνισσας, η να κουτσομπολεύσουμε τι φορά ο ένας και ο άλλος αλλα ο νους μας είναι προσκολημένος στο ιερό βήμα και σε όλα όσα τελούνται εκεί μέσα.
• Δεν μετακινούμε την καρέκλα μας όπου θελουμε εμείς, δεν βλέπουμε θέταρο η παράσταση και θα χάσουμε κάποια σκηνή. Κατηγορούμε τους Μουσουλμάνους αλλά αυτοί είναι πιο θερμοι πιστοί από μας, βγάζουν τα παπουτσια τους πριν μπουν στο τζαμι και προσεύχονται γονατιστοί με το κεφάλι στο πάτωμα. Εμείς εάν δεν έχουμε τις ανέσεις δυστυχώς δυσανασχετούμε



2. Θέια Λειτουργία

• Ακούμε προσεκτικά τις ευχές που διαβάζει ο ιερέας μπρος στην Αγ Τράπεζα οι οποίες είναι συγκλονιστικές και μας ανεβάζουν στον ουρανό κυριολεκτικά και η ψυχή μας μετέχει της Θείας Κοινωνίας. Μετέχουμε με την προσευχή μας σε ολα τα τελούμενα στο Ιερό Βήμα, και με συντριβή καρδίας προσευχόμαστε για τον εαυτό μας και όλο τον κόσμο.
Στην Μεγάλη Είσοδο και στην μικρή Είσοο, στον Καθαγιασμό των Τιμίων Δώρων , στο Σύμβολο της Πίστεως και στην Κυριακάτικη Προσευχή , σηκωνόμαστε από το κάθισμά μας και σκύβουμε ελαφρά την κεφαλή μας, εις ένδειξιν σεβασμού στον Ιησού Χριστό, που μέλει να μετουσιώσει το ψωμί και κρασί, σε Σώμα και Αίμα Χριστού

3.Θεία Κοινωνία

Η Θεία Κοινωνία και γενικότερα η Θ Ευχαριστία είναι ένα από τα 7 μυστήρια της Εκκλησίας μας και το σημαντικότερο απ ολα γιατι γινόμαστε σύσσωμοι και συναιμοι με τον Χριστό. Πως όμως προσερχόμαστε στο Αγ ποτήριο??? Απαραίτητες προυποθέσεις

Εξομολόγηση -εξαγόρευση των αμαρτιών μας στον Πνευματικό. Νηστεία κάθε Τετάρτη και Παρασκευή, όλες τις διατεταγμένες από την Εκκλησία νηστείες καθώς επίσης τις υπόλοιπες ημέρες τουλαχιστον 5 μέρες, αν είναι κάποιος άρρωστος ας νηστέψει λιγότερο,

• Από βραδίς τρώμε ελαφρα και διαβάζουμε την ακολουθία της Θειας Μεταλήψεως μετα φόβου θεού. Το πρωί πηγαίνουμε νωρις στην Εκκλησία, και προσεκτικά μετέχουμε της Θείας Λειτουργίας .

Τα Παιδία όσο είναι βρέφη και φυσικά όσα εχουν βαπτισθεί στο όνομα της Αγίας Τριάδος  μπορούν όσο είναι μικρα να κοινωνούν όσο γίνεται συχνότερα. Τα μεγαλύτερα ηλικίας παιδιά καλό είναι να έχουν εξομολογηθεί ώστε να προσεγγίσουν το Αγιο Ποτήριο
4. Πως κοινωνάμε

• Με τη σειρά και πρώτα πρώτα τα παιδιά. Αργά και με συντριβή καρδίας προσερχόμαστε από τα πλάγια, κανουμε το σταυρό μας…

•  Προσοχή. Μεταδίδουμε το μάκτρο ο ένας στον επόμενο και δεν το αφήνουμε κάτω, μην τυχόν και πέσει κάτω ο ελάχιστος μαργαρίτης….

• Παίρνουμε το αντίδωρο και με απόλυτη ησυχία επιστρέφουμε φιλώντας το χέρι του Λειτουργού

• Δεν κοινωνάνε οι κυρίες με κραγιόν  και με άσεμνη ενδυμασία

       Δυστηχώς δεν φέρνουμε τον Χριστό στα μέτρα μας αλλά εμείς ανοίγουμε την καρδια μας στο Χριστό και υπακουμε , εάν θελουμε να λεγόμαστε Χριστιανοί Ορθόδοξοι στα όσα έχουν γράψει οι Πατέρες της Εκκλησίας
Η χριστιανική λατρεία είναι κατεξοχήν λογική λατρεία διότι ο Χριστιανός προσεύχετε τω πνέυματι, προσεύχετε και τω νωί, ψάλλει το πνεύματι ψάλλει και τω νωί. Αν λείψει αυτή η λογική διάσταση της λατρείας και ο πιστός δεν κατανοεί τα όσα λέγονται, εάν ο χριστιανός δεν γνωρίζει το τι, πως ποτε και γιατί τελείται η συμβάινει και αγνοεί βασικά και απλά θέματα από τα τελούμενα τοτε η λατρεία γίνεται άλογη και ο πιστός παθητικός και αμήχανος θεατής των Ακολουθιών της Εκκλησίας.
     Και μπορεί κάποιος να τα θεωρήσει όσα είπαμε ως μη σημαντικά η δευτερεύοντα, αλλα αγαπητοί στην λατρεία πρέπει να αντιμετωπίζονται και τα σημαντικά και τα δευτερέυοντα με αίσθημα ευθύνης και συνέπειας. Μπορεί αν φαίνονται σχολαστικά η εξεζητημένα όμως είναι προτιμότερο κάποιος να είναι σχολαστικός και προσεκτικός στα θέματα λατρείας, παρα ανευλαβής, ακατάσταστος και έχοντας άγνοια με τα όσα τελούνται μεσα στον Ναό.

Προσέξτε σας παρακαλώ γιατί είναι καιρός να ζωντανεύσουμε πνευματικά αυτήν την ενορία σε θέματα πίστης, λατρείας και πνευματικής οικοδομής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου